خدمات مرجع مجازی گوگل
در مقاله زیر، نویسنده خدمات مرجع گوگل را با کتابخانه مقایسه کرده است:
Google Answers در آوریل ۲۰۰۲ آغاز بکار کرد. در این سایت در ازای پرداخت پول میتوانید پاسخ سوال خود را دریافت نمایید. هزینه را فرد سوال کننده تعیین میکند که میتواند بین ۲ تا ۲۰۰ دلار باشد. اگر از پاسخی که گرفته اید راضی نبودید پول شما با کسر ۵۰ سنت برگردانده میشود. گوگل ادعا میکند که بیش از ۵۰۰ محقق آماده پاسخگویی به سوالات شما در ۲۴ ساعت شبانه روز هستند. ۲۵ درصد از حق الزحمه ای که دریافت میشود نصیب گوگل میشود. بدیهی است که کیفیت پاسخگویی بستگی به مبلغ پیشنهادی پرسش کنندگان دارد.
خدمات مرجع گوگل را با خدمات مرجع کتابخانه مقایسه کنید. در کتابخانه، پاسخ کتابداران مرجع رایگان است و بنابراین کیفیت پاسخگویی یکسان است. اما مراجع کتابخانه معمولا به پاسخی که از طرف کتابدار مرجع به او داده شده قانع میشود و مودبتر از آنست که نارضایتی خود را از پاسخی که گرفته است اعلام کند.
von Retzlaff, L. (2006). "E-commerce for library promotion and sustainability: how library technicians can market themselves and their library's services online." The Australian Library Journal 55(2): 102-129.