آموزش از راه دور، جایگاه کتابخانه ،عصر دیجیتال
با سلام ![]()
سلامی به زیبایی صفحه صفحه کتاب
و به گرمی دلهای آکنده از عشق و صفایتان
آرش هستم از این به بعد به همراه دوست عزیزم سعید در خدمتتان خواهم بود.
در مطالبم گر چه سعی خواهم کرد از آلودگی اطلاعاتی بپرهیزم اما بد نیست از مقالات و نوشته های صاحبان نظر در عرصه ارتباطات چکیده وار و یا نتیجه وار بهره مند شویم .
در پایان، هر مطلب را با سخنی از بزرگان خواهم آراست. به امید اینکه نوشته هایم مقبول افتد.![]()
کآموزش از راه دور، جایگاه کتابخانه ،عصر دیجیتالص
اولین مطلبم را به آموزش از راه دور و نقش کتابخانه های دیجیتالی و همینطور کتابداران آن اختصاص میدهم (شاید به خاطر اهمیت آن و عدم آشنایی بسیاری از هم رشته ها)
در ابتدا مروری کوتاه بر تعریف ، ضرورت و اهداف آموزش الکترونیکی خواهیم داشت :
تعاریف مختلفی در این زمینه مطرح است که از مجموع آنها میتوان به تعریف جامعی به این شکل رسید:
آموزش الکترونيکي به مجموعه وسيعي از نرمافزارهاي کاربردي و شيوههاي آموزش مبتني بر فناوري اطلاعات (اعم از رايانه، ديسک فشرده، شبکه، اينترنت و اينترانت و دانشگاه مجازي) گفته ميشود که امکان آموزش و يادگيري را براي هر فرد در هر زمينه، در هر زمان و مکان به صورت مادامالعمر فراهم ميسازد.
نيازهاي روزافزون مردم به آموزش، عدم دسترسي آنها به مراكز آموزشي، كمبود امكانات اقتصادي، كمبود آموزشگران مجرب، و هزينههاي زيادي كه صرف آموزش ميشود، متخصصان را بر آن داشت كه با كمك فناوريهاي اطلاعات، روشهاي جديدي براي آموزش ابداع نمايند كه هم اقتصادي و باكيفيت باشند و هم بتوان با استفاده از آن، به طور همزمان جمعيت كثيري از فراگيران را تحت آموزش قرار داد.
به طوركلي هدف آموزش الكترونيكي فراهم نمودن امكان دسترسي يكسان، رايگان و جستجوپذير در دورههاي درسي و ايجاد فضاي آموزشي يكنواخت براي اقشار مختلف در هر نقطه و بهينهسازي شيوههاي ارائه مطالب درسي به منظور يادگيري عميقتر و جديتر است. در چنين فضاي آموزشي برخلاف آموزش سنتي، افراد به اندازه توانايي خود از موضوعات بهرهمند ميگردند. (ربابه فرهادی - كارشناس ارشد اطلاعرساني مجتمع آموزش كشاورزي فارس)
اما اصل مطلب....
آموزش از راه دور بدون وجود كتابخانههاي ديجيتالي ناممكن است. كتابخانههاي ديجيتالي كتابخانههايي هستند كه در آنها تعداد زيادي از استفادهكنندگان با پراكندگي جغرافيايي وسيع، ميتوانند به محتواي منابع اطلاعاتي در اشكال گوناگون الكترونيكي (از قبيل تصاوير، متون، نقشهها، اصوات، فيلمها، كاتالوگهاي تجاري، مجموعه اطلاعات علمي، تجاري، دولتي، فرامتنها و فرارسانهها) دست يابند. بررسي متون نشان ميدهد كه در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات، در تعريف كلي از مفهوم كتابدار مرجع، در عصر حاضر تفاوتي بين كتابدار مرجع و كتابدار ديجيتالي وجود ندارد و هر آنچه كتابدار در محيط الكترونيكي انجام ميدهد، خود نوعي كار مرجع محسوب ميشود.
كتابدار ديجيتالي يا كتابدار محيط ديجيتالي، فردي توانا در مديريت حجم عظيم دادهها، حفاظت مجموعههاي منحصر به فرد، فراهم آوردن امكان دسترسي سريع به اطلاعات، تسريع تبادل اطلاعات در بيش از يك مكان، توسعه مكانهاي آموزشي نامتمركز، و حفظ حقوق صاحبان آثار ميباشد.
بهکارگيري کتابداران در آموزش از راه دور، آشنايي آنها با فناوريهاي رايانهاي و اينترنتي به عنوان استفادهکنندگان باسابقه از اين ابزارها، آگاهي از قوانين حق مؤلف، نحوه بهرهگيري از فناوريهاي نوين، چيرهدستي در مبادله منابع اطلاعاتي از طريق خدمات امانت بين کتابخانهاي و تحويل مدرک، و تخصص آنها در زمينه سازماندهي منابع اطلاعاتي ميباشد. همچنين نبايد فراموش کرد که دورههاي آموزشي در دانشگاهها، صرفنظر از نحوه ارائه آنها، براي رشد و توسعه هنوز نيازمند منابع کتابخانهاي ميباشند.
اولین مطلب را در اینجا با ارائه این چکیده پایان میدهم
بدیهی است در صورت علاقه مندی شما عزیزان متن کامل آن را در وبلاگ قرار خواهم داد.
منابع:
مقالات اساتید گران پایه خانمها فائقه محمدی و ربابه فرهادی
مجموعه ای از مقالات سایت irandoc
و پایان سخن
"کتابهای نفیس را بخر حتی اگر هرگز آنها را نخوانی" براون
سنا دیزاین | www.sanadesign.ir